70 / 100

مزایا و معایب کاهش مصرف الکل

با ما همراه باشید تا باهم مزایا و معایب کاهش مصرف الکل را به صورت تخصصی برسی کنیم. اگر شما روزانه الکل مصرف می کنید، یا هرگاه از آن استفاده کنید، احتمالاً هنگام ترک الکل از علائم قطع الکل متأثر می شوید. متأسفانه، معمولاً هیچ شواهدی نیست که نشان دهنده کاهش مصرف الکل به ترک دائم آن کمک کند. از این علائم ممکن است شدید باشد یا حتی خطر مرگ داشته باشد. ترک الکل با نظارت پزشکی صحیح احتمالاً قابل توجه است.

کاهش مصرف الکل در مقابل قطع الکل به طور کامل

کاهش تدریجی مصرف الکل در واقع یک روش پزشکی استاندارد برای بسیاری از داروها است. به عنوان مثال، معمولاً متخصصان بهداشتی بیماران را به طور ناگهانی از مصرف داروهای ضد افسردگی خارج نمی‌کنند؛ به جای آن، به تدریج میزان دوزها را کاهش می‌ دهند. ترک الکل به صورت ناگهانی برای کسی که روزانه ۱۲ قوطی الکل می ‌نوشد، بسیار دشوارتر است. اما این نمی ‌تواند به این معنا باشد که روش خانگی برای ترک الکل، موثر، مناسب و ایمن باشد. بطور کلی، ترک الکل در خانه روشی مؤثر و ایمن به حساب نمی آید. با این حال، این روش ارزان است و ممکن است برای کسی که شغل، روابط و بهزیستی او در خطر نیست، مناسب باشد.

کاهش مصرف الکل

کاهش مصرف الکل

راهکارهایی برای کاهش مصرف الکل به صورت تدریجی

این نکات را برای کاهش مصرف الکل رعایت کنید:

1- تدریجاً تعداد نوشیدنی ‌هایی که معمولاً مصرف می ‌کنید را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر معمولاً روزانه پنج لیوان الکل می ‌نوشید، سعی کنید به مدت چند روز تعداد آن را به چهار لیوان کاهش دهید. سپس، سعی کنید آن را به سه لیوان کاهش دهید.

2- فاصله زمانی بین نوشیدنی ‌های خود را افزایش دهید. مثلاً خود را محدود به یک نوشیدنی در هر ساعت کنید یا بین هر نوشیدنی الکلی، یک لیوان آب، آبمیوه یا نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا مانند هایپ قرار دهید.

3- نوشیدنی‌ های خود را رقیق کنید. میزان الکل موجود در نوشیدنی‌ های خود را به تدریج کمتر کنید و نوشیدنی‌ هایی با غلظت الکل کمتر ترکیب کنید.

4- نوشیدنی الکلی خود را به نوشیدنی الکلی که دوست ندارید تغییر دهید. به عنوان مثال، از شراب (که شما آن را دوست دارید) به آبجو (که شما دوست ندارید) بپردازید. دلیل این تغییر به این است که میزان مصرف الکل شما کمتر شود.

5- اگر قصد دارید مصرف الکل خود را کاهش دهید یا این که قصد ترک آن را دارید، اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم مصرف خود را محدود می کنید، از نوسانات خود داری کنید و به یک برنامه کاهش هفتگی با تعیین تاریخی برای ترک کامل پایبند باشید. کاهش تدریجی فرآیندی بی ‌نهایت نیست.

چالش های کاهش مصرف الکل

1- برخی از افراد که مصرف الکل خود را کاهش می ‌دهند، متوجه می ‌شوند که این روش برایشان موثر نیست. آنها ممکن است برای مدت کوتاهی مصرف خود را کاهش دهند، اما به سرعت به سطح معمول خود برمی گردند. این موضوع به ویژه برای افرادی که مصرف سنگین الکل دارند، صحت دارد. آنها در محیطی قرار دارند که انگیزه مصرف الکل را بیشتر می ‌کند و از حمایت لازم برای تغییرات مثبت برخوردار نیستند.

2- افرادی که متوجه می‌شوند نمی ‌توانند به طور قابل توجهی تعداد نوشیدنی ‌های خود را کاهش دهند، احتمالاً مشکل سریوسی از اختلال مصرف الکل دارند یا به آنچه که به طور معمول “الکلیسم” نامیده می‌شود، مبتلا شده‌اند. برای دیگران، فقط کاهش تعداد نوشیدنی ‌ها ممکن است علائم ترک الکل را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، جایگزین کردن یک نوشیدنی با نوشیدنی دیگر به شما در تنظیم میزان مصرف الکل کمک نمی‌ کند، اگر همچنان همان تعداد نوشیدنی ‌های الکلی را مصرف کنید که معمولاً مصرف می کردید. به عنوان مثال، یک قوطی ۱۲ اونسی بیر همان مقدار الکلی را که در یک لیوان ۵ اونسی شراب یا یک میکس شامل ۱.۵ اونس الکل است، دارد. با در نظر گرفتن این نکات، برای تصمیم ‌گیری کاملاً آگاهانه، شما باید در مورد مزایا و معایب کاهش مصرف الکل خود با یک نفری که به آن اعتماد دارید و تخصص کافی در این امور دارد مشورت کنید.

در نهایت این را در نظر داشته باشید که:

برای برخی از مصرف‌کنندگان که الکل مصرف می‌کنند، میزان مصرف به شکلی کارساز نیست. آنها ممکن است برای مدت کوتاهی مصرف خود را کاهش دهند، اما به سرعت متوجه می شوند که به مصرف معمول خود بر می گردند. این موضوع به ویژه برای افرادی که مصرف سنگینی دارند و در محیطی با محرک‌هایی که مصرف الکل را می‌سازند محصور هستند، پیش می‌آیند.

نیازی نیست از اقدام به دلیل ترس از عوارض قطع الکل منصرف شوید. شما می توانید به مراکز درمانی پزشکی برای کنترل عوارض مراجعه کنید. مهمتر از همه، عدم اقدام هیچ کمکی به شما نمی کند. حتی اگر جستجوهایتان نتیجه ندهد، ادامه گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارد که می‌توانید به آنها روی آورید. پس امید را از دست ندهید و به سمت بهبود حرکت کنید.

با تشکر از همراهی شما تا انتهای مقاله! در آینده، ما با ارائه مقالات جدید، با شما همراه بود.