90 / 100

آیا به دنبال مقاله ای جامع و کامل در مورد اختلال نعوظ هستید؟ اختلال نعوظ (ED) یا ناتوانی جنسی مردانه به وضعیتی گفته می ‌شود که در آن مرد قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ کافی برای انجام رابطه جنسی رضایت‌ بخش نیست. نعوظ زمانی اتفاق می ‌افتد که خون به بافت‌ های اسفنجی آلت تناسلی جریان می‌ یابد و باعث بزرگ و سفتی آن می ‌شود.

معرفی اختلال نعوظ (ED)

اختلال نعوظ (ED) یک مشکل است که مرد نمی ‌تواند نعوظ مناسبی برای رابطه جنسی داشته باشد. یک تحقیق بزرگ که در بین سال ‌های “1987” تا “1989” انجام شد روی بیش از “1700” مرد بین “40” تا “70” سال نشان داد که حدود نیمی از آنها با این مشکل روبرو هستند. محققان پیش بینی کردند که در سال “1995” حدود “152” میلیون مرد در سراسر جهان این مشکل را داشته باشند.

انتظار می ‌رود این تعداد تا سال “2025” به حدود “322” میلیون نفر برسد. در گذشته خیلی ‌ها فکر می‌ کردند که علت اصلی (ED) مسائل روحی و روانی است، اما الان ما می ‌دانیم که بیشتر مواقع مشکل به دلیل جسمی است، مخصوصا مشکلات مربوط به گردش خون در آلت تناسلی. امروزه هم در شناخت بهتر (ED) و هم در درمان ‌های آن پیشرفت‌ های زیادی داشته‌ ایم.

عوامل خطرناک برای اختلال نعوظ چیست؟

علت ‌هایی که باعث می ‌شن مردی دچار اختلال نعوظ بشود ممکنه خیلی چیز ها باشن. این ‌ها می‌ توانند شامل مواردی مثل:

  • مشکلات مربوط به پروستات
  • دیابت نوع دو
  • بیماری‌ هایی که به هورمون ‌ها مربوط می ‌شن
  • فشار خون بالا
  • بیماری ‌هایی که رگ ‌های خونی رو درگیر می ‌کنن یا جراحی ‌هایی بر روی این رگ ‌ها
  • کلسترول خون بالا
  • مشکلات خواب مثل خر و پف یا بی‌ خوابی
  • استفاده از دارو های خاص
  • مشکلات عصبی
  • بیماری فیبروزی عضو تناسلی که باعث انحنا یا تغییر شکل آن می شود
  • التهاب طولانی ‌مدت آلت تناسلی
  • افسردگی
  • مصرف الکل
  • ناتوانی جنسی
  • مشکلات در روابط زناشویی
  • کارکرد جنسی نادرست
  • بیماری ‌های طولانی مثل نارسایی کلیه یا دیالیز
  • سیگار کشیدن که می‌ تواند مشکلات دیگر مثل بیماری ‌های قلبی یا فشار خون بالا رو بدتر کنه
  • پیری هم می‌ تواند باعث بروز مشکلات مرتبط با اختلال نعوظ بشه، چون با بالا رفتن سن، احتمال بروز این علت ‌های مرتبط هم بیشتر می ‌شود.

خیلی مهمه که علت‌ های اصلی که ممکنه باعث اختلال نعوظ شوند رو بشناسیم تا بتوانیم از وقوع اون جلوگیری کنیم یا درمان مناسب انجام بدیم.

عوامل خطرناک برای اختلال نعوظ چیست؟

عوامل خطرناک برای اختلال نعوظ چیست؟

انواع مختلف (و علل) ED چیست؟

در زیر برخی از انواع مختلف و علل احتمالی اختلال نعوظ ذکر شده است:

​ اختلال نعوظ ارگانیک

اختلال نعوظ ارگانیک یک نوع (اختلال نعوظ) است که نشانه ‌هایی در رگ‌ های خونی و عروق آلت تناسلی دارد و بیشتر در مردان مسن دیده می‌ شه. این مشکل معمولاً به علت سفت و تنگ شدن رگ‌ ها به وجود می‌ آید، که می ‌تونه به خاطر تراکم کلسیم روی دیواره‌ رگ ‌ها (معروف به تصلب شرایین) یا آسیب ‌های فیزیکی به رگ ‌ها باشه.

عوامل خطری مثل چاقی، عدم ورزش، کلسترول بالا، فشار خون بالا و سیگار کشیدن می‌ تونن این وضعیت رو بدتر کنن و قبل از اینکه مشکلی برای قلب ایجاد کنن، باعث مشکل در نعوظ شوند. کاهش بافت عضلانی صاف در آلت تناسلی و رشد بافت ‌های اضافی هم می ‌توانند باعث ایجاد مشکل در حفظ نعوظ شوند. نعوظ ضعیف می ‌تواند یکی از اولین نشانه ‌های (ED) باشه.

در اصل مشکل مربوط به عروق نیست بلکه به خاطر عضلاتی است که رگ‌ ها رو در بر دارن. این می ‌تونه باعث شه نعوظ به سختی حفظ شه و خیلی سریع از بین بره، که نشان‌ دهنده‌ ی بیماری ‌هایی مثل تصلب شرایین و مشکلات عروقیه. افرادی که دیابت دارند هم اغلب با (ED) درگیر می ‌شوند. بسیاری از مردان بالغ در ایالات متحده که دیابت دارند،

مشاوره روانشناسی برای درمان اختلال نعوظ

مشاوره روانشناسی برای درمان اختلال نعوظ

با احتمال “35” تا “50” درصد، (ED) را تجربه می ‌کنند. دیابت می‌ تونه باعث سفتی و تنگی غیر عادی شریان ‌ها و همچنین آسیب ‌های عصبی که بر نعوظ تاثیر می گزارند، بشه. افسردگی هم می ‌تونه باعث (ED) بشه و اغلب با این حالت ارتباط داره. چون مردان افسرده اغلب دچار مشکلات قلبی عروقی هم می ‌شوند، باید هم از نظر بیماری‌ های جسمی و هم مشکلات روانی بررسی شوند.

برخی از دارو های ضد افسردگی هم می ‌تونن به (ED) منجر شوند. مشکلات عصبی مثل دیابت شدید، نوشیدن الکل بیش از حد، بیماری ‌هایی مثل ام اس، مسمومیت با فلزات سنگین، آسیب‌ دیدن ستون فقرات و عصب ‌ها، و آسیب‌ هایی که در جراحی ‌های لگنی رخ می‌ ده، هم می‌ تونن باعث (ED) بشوند.

بعضی دارو هایی که برای فشار خون، اضطراب و افسردگی تجویز می ‌شن، قطره ‌های چشمی برای گلوکوم و دارو های شیمی درمانی، از جمله دارو هایی هستند که ممکنه به (ED) منجر شوند. تغییرات هورمونی مثل افزایش سطح هورمون پرولاکتین، استفاده از دارو های استروئیدی توسط ورزشکاران، تغییرات در هورمون تیروئید یا تجویز هورمون ‌ها برای درمان سرطان پروستات، هم می‌ تونه باعث (ED) شه. تستوسترون پایین هم می ‌تونه به افزایش ابتلا (ED) کمک کنه، اما معمولا به تنهایی دلیل اصلی (ED) نیست.

انزال زودرس یا (PE)

  • ​ انزال زودرس یک مشکل جنسی در مردان است که با علائم زیر مشخص می ‌شود:
  • زمانی که انزال خیلی زود و تقریباً درست بعد از ورود آلت تناسلی به واژن، معمولاً کمتر از یک دقیقه، رخ می ‌دهد.
  • ناتوانی در کنترل و به تاخیر انداختن انزال تقریباً در همه یا اکثر اوقات دخول.
  • نتایج روحی و روانی بدی مثل ناراحتی، عصبانیت، غم و دوری از نزدیکی و صمیمیت جنسی را به دنبال دارد.
دو نوع انزال زودرس وجود دارد:
  1. انزال زودرس مادام ‌العمر: که در آن شخص از ابتدای فعالیت جنسی ‌اش این مشکل را داشته.
  2. انزال زودرس اکتسابی: در این حالت فرد قبلاً مشکلی نداشته و روابط جنسی معمولی داشته، ولی به تازگی با این مشکل مواجه شده.

اضطراب عملکرد جنسی نوعی مشکل اختلال نعوظ است که معمولاً به دلیل استرس ایجاد می ‌شود و بر عملکرد جنسی تاثیر می‌ گذارد.

نحوه تشخیص اختلال نعوظ

برای تشخیص اختلال نعوظ (ED)، دکترها معمولاً چند تست مختلف انجام می‌ دهند، که به صورت زیر می باشد:

  • برسی سابقه پزشکی و جنسی: این کار به دکتر کمک می ‌کنه تا متوجه شه چه چیزایی می ‌تونن باعث مشکلات جنسی شده باشند، مثل مشکل در نعوظ، انزال، ارگاسم یا کم شدن میل جنسی.
  • معاینه جسمی: دکتر با بررسی بدن می ‌تونه به دنبال نشانه ‌هایی بگرده که مشکل بزرگ ‌تری وجود داره یا نه. مثلاً:
  •   اگر به نرمی آلت تناسلی واکنش مناسبی نشون نده، ممکنه نشان‌ دهنده مشکلات عصبی باشه.
  •   مشخصات جنسی ثانویه مثل الگوی رشد مو می ‌تونه به مشکلات هورمونی اشاره داشته باشه.
  •   مشکلات گردش خون می ‌تونن با تغییرات در رگ ‌ها نشون داده بشن.
  •   ویژگی ‌های غیر عادی خود آلت تناسلی می‌ تواند نشانه ‌ای از مشکلات سلامت جنسی باشه.
  • آزمایش خون و ادرار: این تست ‌ها می ‌تونن مشکلات مختلف سلامتی رو نشون بدهند که می ‌تونن تأثیر منفی روی سلامت جنسی داشته باشند. آزمایش تستوسترون (هورمون مردانه) هم معمولاً انجام می ‌شه، به خصوص اگه فرد مشکل کمبود میل جنسی یا دیابت داره.
  • معاینه روانشناسی: این کار برای فهمیدن اینکه آیا عوامل روانی می ‌تونه تأثیری روی عملکرد جنسی بذاره انجام می ‌شود. گاهی اوقات با همسر فرد هم صحبت می‌ کنن تا درک بهتری از انتظارات و تجربیاتشون در طول رابطه جنسی به دست بیاد.

درمان اختلال نعوظ یا (ED) چیست؟

برای درمان اختلال نعوظ، دکتر باید خیلی چیز ها رو در نظر بگیره تا بتونه بهترین درمان رو برای شما انتخاب کنه مثل:

  1. چند سالتونه، وضعیت سلامتی کلی شما چطوره و اینکه قبلاً چه مشکلات پزشکی داشتین.
  2. اینکه مشکل اختلال نعوظ شما چقدر جدیه.
  3. اینکه شما نسبت به دارو ها، عمل‌ ها یا انواع درمان ‌های خاص چقدر تحمل دارید.
  4. اینکه انتظار دارید نتیجه بیماریتون چطور پیش بره.
  5. نظر و ترجیحات شخصی شما.

چند نوع درمان مختلف برای (ED) وجود داره که دکتر می‌ تونه بهتون پیشنهاد بده.

درمان های پزشکی:

برای درمان مشکل اختلال نعوظ، چندین داروی مخصوص وجود داره که باید فقط با نسخه پزشک استفاده بشن که به صورت زیر می باشد:

  1. سیلدنافیل: یک قرصی که باید خورده بشه و بهتره با معده خالی استفاده بشه. بسیاری از مردان می‌ بینند که بین نیم تا یک ساعت بعد از خوردن، بهتر نعوظ پیدا می‌ کنند. ولی برای کار کرد خوب این دارو لازمه که تحریک جنسی هم وجود داشته باشه.
  2. واردنافیل: این دارو هم شبیه سیلدنافیل کار می ‌کنه و ساختار شیمیایی مشابهی داره.
  3. تادالافیل: مطالعات نشون دادن که این دارو نسبت به بقیه بیشتر تو بدن می ‌مونه. خیلی ‌ها می‌ بینن که تا چهار تا پنج ساعت بعد از خوردن قرص می ‌تونن نعوظ خوبی داشته باشند و اثرات این دارو ممکنه تا “۲۴” تا “۳۶” ساعت بمونه.
  4. آوانافیل هم یکی دیگه از این دارو هاست.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) گفته که قبل از مصرف این دارو ها باید موارد احتیاطی رعایت بشه. مردانی که دارو هایی با نیترات مثل نیتروگلیسیرین استفاده می ‌کنند، نباید از این دارو ها استفاده کنند چون ممکنه فشار خونشون خیلی پایین بیاد. همینطور کسایی که تادالافیل یا واردنافیل می ‌خورند، اگه دارو های بلوک کننده آلفا هم مصرف کنند باید خیلی مراقب باشند.

درمان های پزشکی برای اختلال نعوظ

درمان های پزشکی برای اختلال نعوظ

فقط طبق دستور پزشک عمل کنن. کارشناسان معتقدن هستند که قبل از شروع درمان هر مردی باید چکاپ کامل داشته باشه تا دلیل اختلال نعوظش مشخص بشه. همچنین مردان باید درباره همه دارو هایی که می ‌خورند با دکترشان صحبت کنند، حتی اگه دارو بدون نیاز به نسخه هم باشه. گروهی از مردان ممکنه نتونن از این دارو ها استفاده کنند یا باید با احتیاط و دوز پایین ‌تر استفاده کنند.

مثلاً افرادی که بیماری ‌های خاص دارند یا مشکل خاصی تو ساختار آلت تناسلیشون هست یا دچار بیماری ‌های کبدی یا بیماری ‌های خاص چشمی مثل دژنراسیون ماکولا هستند. این دارو ها نباید توسط زن‌ ها یا بچه ‌ها مصرف بشه و مردان مسن ‌تر باید بیشتر مراقب باشن چون حساس ‌ترند و ممکنه عوارض جانبی بیشتری رو تجربه کنند.

درمان جایگزینی هورمونی

درمان جایگزینی هورمونی با تستوسترون می ‌توانه به آقایان مسن ‌تر که سطح تستوسترون پایینی دارند کمک کنه تا انرژی، حال خوش و تراکم استخوان ‌هاشون بهتر شه، عضله ‌هاشون قوی ‌تر و وزنشون بیشتر بشه، و علاقه جنسی‌ شون افزایش پیدا کنه. ولی اگه مردی سطح تستوسترون طبیعی برای سنش داشته باشه، استفاده از مکمل ‌های تستوسترون توصیه نمی ‌شه چون ممکنه باعث بزرگ شدن پروستات و دیگر عوارض جانبی بشه.

درمان جایگزینی هورمونی

درمان جایگزینی هورمونی

تستوسترون در انواع مختلفی از درمان‌ ها مثل کرم و ژل، محلول‌ های مالیدنی روی پوست، چسب ‌های پوستی، انواعی که توسط تزریق مصرف می ‌شوند و قرص ‌ها یا پلت‌ هایی که زیر پوست قرار داده می ‌شوند، موجوده.

کاشت آلت تناسلی

کاشت پروتز برای مشکل اختلال نعوظ (ED) دو نوع دارد:

  1. پروتز بادی: این نوع کاشت، شامل یک پمپ کوچک (معمولاً داخل بیضه‌ ها قرار می ‌گیرد) و دو سیلندر است که داخل آلت تناسلی قرار داده می‌ شوند. وقتی پمپ کار می‌ کند، محلول نمکی به داخل سیلندر ها فرستاده شده و باعث نعوظ می‌ شود. همینطور، می‌ توان محلول را خارج کنید تا آلت به حالت عادی برگردد.
  2. پروتز نیمه سفت: این پروتز ها دو میله نیمه سفت هستند که داخل آلت تناسلی جا گذاری می‌ شوند و می توانید با دست آلت را در حالت نعوظ یا حالت معمولی تنظیم کنید.

در این نوع درمان با اینکه عفونت می‌ تونه یک مشکل باشه ولی خیلی نادر است و کمتر از (2%) اتفاق می ‌افته. معمولاً پروتز گزینه آخریه وقتی که دیگر درمان ‌ها جواب نداده باشند، ولی بیماران معمولاً از نتیجه خیلی راضی هستند و اگر برای بیمار مناسب باشه، می ‌تونه یک روش درمانی خوب باشه.

زوج ها چگونه با (ED) کنار می آیند؟

اختلال نعوظ (ED) می ‌تواند به رابطه ‌ی زناشویی فشار آورده و زوج‌ ها را با مشکلاتی جدی مواجه کنه. خیلی وقت ‌ها آقایون از روابط جنسی فرار می ‌کنند چون از مشکل (ED) رنج می برند، این کار می‌ توانه باعث بشه که همسرشون حس ترد شدن یا ناکافی بودن کند. خیلی مهمه که با همسرتون صادقانه حرف بزنید.

بعضی از زوج‌ ها با هم به دنبال درمان (ED) هستند، در حالی که بعضی از مردان دوست دارند به تنهایی درمان رو پیگیری کنند و همسرشون رو در جریان نذارند. وقتی که بین زن و شوهر ارتباط خوبی نباشه، این موضوع می ‌توانه منجر به تاخیر انداختن اقدام برای درمان بشه و مشکل رو طولانی ‌تر کنه. از دست دادن توانایی نعوظ می‌ تواند، تأثیر زیادی روی یک مرد بذاره، اما نکته مثبت اینه که معمولاً می ‌شه (ED) رو به روشی ایمن و موثر درمان کرد.

خجالت از گفتن و فهمیدن مشکلات جنسی ممکنه بعضی از مردان رو از مراجعه به دکتر باز داره، که این خودش می تواند تشخیص و درمان بیماری‌ های جدی ‌تری که زمینه ‌ساز هستند رو به تاخیر بندازه. (ED) خودش اغلب نشونه ‌ای از مشکلات بزرگ ‌تر سلامتی مثل بیماری ‌های قلبی، دیابت، مشکلات کبدی یا دیگر موقعیت ‌های پزشکی مرتبط هست.

زوج ها چگونه با (ED) کنار می آیند؟

زوج ها چگونه با (ED) کنار می آیند؟

چون (ED) می ‌تواند نشانه ‌ای از بیماری ‌های قلبی باشه، پزشکان باید وقتی در مورد سلامتی بیماران پرس‌ و جو می‌ کنند صراحت بیشتری داشته باشند. اگر پزشکان به طور مستقیم در مورد سلامت جنسی بیمارانشون از طریق گفتگو یا پر کردن پرسشنامه در موقع معاینه سوال کنند، ممکنه بتونند مشکلات جدی ‌تر رو زودتر پیدا کنند.

منبع: hopkinsmedicine

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و بازخورد های شما هستیم. لطفاً اگر سوال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما.