83 / 100

آیا به دنبال مقاله ای کامل و جامع در مورد اختلال مازوخیسم جنسی هستید؟ اختلال مازوخیسم جنسی نوعی اختلال جنسی است که در آن فرد از درد یا تحقیر جنسی لذت می‌برد. این اختلال زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد از این تمایلات و رفتارها ناراحتی قابل توجهی را تجربه کند یا در زمینه‌های مهم زندگی خود دچار اختلال شود.

معرفی اختلال مازوخیسم جنسی

اختلال مازوخیسم جنسی مربوط به زمانی است که یک فرد از تجربه یا فکر رنج بردن یا درد دیدن در حین ارتباطات جنسی، احساس لذت می‌ کند. این مسئله می ‌تواند شامل تصورات یا رفتار هایی باشد که در آن شخص می‌ خواهد تحقیر شود، محدودیت ‌هایی داشته باشد، یا آسیب‌ هایی ببیند که برای خود یا دیگران ممکن است خطرناک باشد.

با این حال، این فقط زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌ شود که این عملکرد جنسی باعث مشکلات روانی یا اجتماعی شود، مثل احساس شدید اضطراب، گناه، شرم، یا وسواس فکری. اگر کسی با این خواسته ‌های مازوخیستی جنسی احساس بدی نداشته باشد و در زندگی روزمره‌ شان تأثیر منفی نگذارد، این به معنای داشتن علاقه جنسی مازوخیستی است اما لزوماً به این معنا نیست که شخص دارای اختلال است.

معرفی اختلال مازوخیسم جنسی

معرفی اختلال مازوخیسم جنسی

یک نوع خطرناک از این رفتار، اسفیکسیوفیلی نام دارد که در آن شخص از محدود سازی تنفس خود برای لذت جنسی استفاده می کند. این کار می‌ تواند خیلی خطرناک باشد، مخصوصاً اگر شخصی به تنهایی این کار را انجام دهد که می‌ تواند منجر به مرگ ناگهانی شود. معمولاً رفتار های مازوخیستی جنسی در دوران جوانی شروع می‌ شود و گاهی اوقات می ‌تواند از بازی‌ های کودکانه در دوران کودکی نشأت بگیرد.

علائم اختلال مازوخیسم جنسی

طبق گفته (DSM-5 برای تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی ، فرد باید برانگیختگی جنسی مکرر و شدید را از ضرب و شتم ، تحقیر ، محدود شدن یا برانگیختگی از نوع دیگری از رنج تجربه کند. این نوع خواسته ها ، خیالات یا رفتار ها باید حداقل برای شش ماه وجود داشته باشد و باعث ایجاد مشکلات یا دشواری بالینی در زمینه های اجتماعی ، شغلی یا سایر قسمت های مهم زندگی شود.

چرا مردم اختلال مازوخیسم جنسی را تمرین می کنند؟

مردم به دلایل مختلفی در فعالیت ‌های مازوخیسم جنسی شرکت می ‌کنند. یکی از دلایل رایج این است که برخی افراد دوست دارند در زمان ارتباط جنسی، احساس قدرت را به شریک خود بدهند یا از آنها قدرت بگیرند.

این کنترل و قدرت می ‌تواند احساس قوی بودن یا در مقابل، احساس اطاعت و تسلیم را به آنها بدهد. عده‌ ای دیگر هم پاسخ دادند که این کار به آنها کمک می ‌کند که وارد یک حالت ذهنی متفاوت شوند که شبیه به مراقبه است و می‌ تواند آرام بخش باشد. این عمل ممکن است به آنها کمک کند تا از استرس و فشار های روزمره دور شوند و به آسودگی ذهنی برسند.

شیوع اختلال مازوخیسم جنسی در بین مردم چگونه؟

شیوع اختلال مازوخیسم جنسی در بین مردم چگونه؟

طبق تحقیقات و تحلیل‌ های گرد آوری شده، تصورات و فعالیت ‌های مرتبط با (BDSM) که شامل برده ‌داری جنسی، اعمال کنترل، دریافت درد و لذت جنسی از درد و یا ایجاد درد، است، در میان مردم نسبتا رایج است.

حدود (40) تا (70) درصد از مردم گاهی اوقات به چنین مواردی فکر می ‌کنند، و حدود بیست درصد عملا در این نوع فعالیت ‌ها شرکت می کنند. وقتی به جزئیات بیشتری نگاه می ‌کنیم، تعداد کوچکتری از مردم، بین (5) تا (14) درصد، در ایالات متحده آمریکا در فعالیت ‌های (BDSM) شرکت می کنند.

 

اگر فقط به مازوخیسم جنسی، یعنی تمایل به تجربه درد و رنج برای لذت جنسی، توجه کنیم، در یک مطالعه در استرالیا نشان می دهد که فقط یک تا دو درصد از شرکت ‌کنندگان در تحقیقات به این نوع فعالیت ‌ها علاقه ‌مند می باشد.

آیا اختلال مازوخیسم جنسی پدیده ای عمدتاً غربی است؟

بر اساس شواهد موجود، به نظر می‌ رسد که علاقه به مازوخیسم جنسی و فعالیت ‌های مرتبط با (BDSM) ممکن است بیشتر در کشور های غربی و جوامع ثروتمند دیده شود. شاید این مسئله به این دلیل باشد که در این جوامع بررسی و تحقیق بیشتری در مورد این موضوعات صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، افرادی که در فعالیت ‌های (BDSM) شرکت می‌ کنند معمولاً جوان، با تحصیلات دانشگاهی و اغلب از نژاد سفید هستند. البته باید توجه کنید، که اطلاعات در این زمینه از نقاط مختلف جهان محدود است و شاید تصویر دقیقی از سایر فرهنگ ‌ها و جامعه ‌ها ندهد.

اختلال جنسی مازوخیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی کمی پیچیده می باشد و فقط به این دلیل که کسی از فعالیت ‌های مازوخیستی لذت می ‌برد، به این معنا نیست که او دچار اختلال است. در واقع، خیلی از افراد ممکن است از بازی ‌های نقش قدرت در رابطه ‌های جنسی خود لذت ببرند و این برای آنها کاملا طبیعی و بدون مشکل است.

دارو درمانی در اختلال مازوخیسم جنسی

دارو درمانی در اختلال مازوخیسم جنسی

برای اینکه به کسی تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی داده شود، نیاز است که فرد برای مدتی طولانی، معمولاً حداقل شش ماه، احساسات منفی شدیدی مثل اضطراب، گناه، یا شرم را به خاطر این عملکرد های جنسی تجربه کند. به عبارت دیگر، اگر این علائق و فعالیت ‌های جنسی فرد را در رسیدن به کار های روزمره‌ اش مختل کند یا احساس بدی به او بدهد، ممکن است او دچار این اختلال باشد.

دلیل ایجاد اختلال مازوخیسم جنسی

به طور کلی، نمی ‌توان گفت یک دلیل واحد و مورد قبول عمومی برای تمایلات مازوخیسم جنسی وجود دارد، اما چند نظریه پیشنهاد شده: یک نظریه این است که تمایل به پارافیلیا ها (که مازوخیسم جزئی از آنهاست) ممکن است زمانی شکل بگیرد که فکر به مسائل جنسی به دلایلی ممنوع و سرکوبی باشد. به جای اینکه این افکار ناپدید شوند، ممکن است با سرکوب پررنگ ‌تر و قوی‌ تر نیز بشوند.

یک نظریه دیگر فرض می ‌کند که افراد ممکن است از طریق فعالیت‌ های سادو مازوخیستی به نوعی از فرار از فکر و ذهن خودشان استفاده کنند و به همین طریق به حالتی شبیه به مراقبه دست پیدا کنند. یعنی، این کار ها به آنها امکان می ‌دهد که احساسات جدید و متفاوتی را تجربه کنند که ممکن است در زندگی روزمره ‌شان به آن دسترسی نداشته باشند.

همچنین نظریه‌ ای وجود دارد که تأکید می ‌کند تروما هایی که در دوران کودکی، مثل سوء استفاده جنسی، رخ دهند، می ‌توانند بعد ها به شکل علائق پارافیلیک نمایان شوند. این فقط چند نظریه پیشنهادی هستند و هیچ ‌کدام به طور قطعی به عنوان دلیل اصلی تائید نمی شوند. پژوهش‌ های بیشتری نیاز است، تا بتوان به درک بهتری از این پدیده ‌ها دست یافت.

چه عواملی باعث مازوخیسم می شود؟

براساس یک پژوهش جدید، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می گویند، از زمانی که جوان بودند، به طور طبیعی تمایل به تجربه ‌های مازوخیستی یا حالت ‌هایی که در آنها تسلیم به دیگران احساس می کردند. یعنی خود به خود و بدون هیچ تحریک خاصی این علائق را در خود کشف می کنند.

در مقابل، تعداد کمتری از افراد ممکن است که این تمایلات را به تجربیات نه چندان مطلوبی مثل سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یا تجربیات شدید نظم و انضباط خانگی مرتبط می دانند. این کار می ‌تواند به این معنا باشد که آنها در دوران کودکی چیز هایی را تجربه کرده ‌اند که بعداً در بزرگسالی به شکل تمایلات مازوخیستی بروز پیدا می کند.

آیا بین زن و مرد در مازوخیسم جنسی تفاوت وجود دارد؟

بر اساس مطالعات جدید، به نظر می‌ رسد که علاقه و تمایلات در زمینه مازوخیسم جنسی بین زنان و مردان متفاوت است. گزارش‌ ها نشان می ‌دهند که تعداد بیشتری از زنان (حدود 65 درصد) در مقایسه با مردان (تقریبا 54 درصد) از فکر کردن به تسلط یافتن بر خودشان لذت می ‌برند. این در حالی است که تعداد بیشتری از مردان (حوالی 60 درصد) در مقایسه با زنان (نزدیک به 47 درصد) تمایل بیشتری به خیال‌ پردازی در مورد تسلط بر دیگران دارند.

همچنین، به نظر می‌ رسد که زنان بیشتر از مردان (28 درصد در برابر 19 درصد) به شرکت در فعالیت ‌های مازوخیسم جنسی علاقه نشان داده ‌اند. این اطلاعات نشان می‌ دهد که زنان و مردان ممکن است در انواع خاصی از خیال‌ پردازی ‌ها و فعالیت ‌های جنسی تمایلات متفاوتی داشته باشند.

آیا افراد مازوخیسم جنسی به اختلالات روانپزشکی دچار هستند؟

در زمان‌ های قدیم، بعضی افراد فکر می‌ کردند که اگر کسی به مازوخیسم جنسی علاقه دارد، احتمالاً دچار مشکلات ذهنی یا روانی است. ولی مطالعات جدید این تصور را تغییر داد.

تحقیقات امروزی نشان می ‌دهند که افرادی که در فعالیت ‌های (BDSM) که مازوخیسم جزئی از آن است، شرکت می‌ کنند، می‌ توانند کاملاً سالم و بدون مشکلات عمده روانی باشند. به عبارت ساده ‌تر، فقط به این دلیل که کسی از مازوخیسم لذت می‌ برد، نمی ‌توان گفت که او لزوماً دارای مشکلات روانپزشکی است.

نحوه درمان اختلال مازوخیسم جنسی

درمان اختلال مازوخیسم جنسی عموماً با دو روش انجام می ‌شود: روان‌ درمانی و دارو. هدف از روان‌ درمانی پیدا و حل کردن دلایلی است که باعث تمایلات مازوخیستی می‌ شود، خصوصاً اگر این تمایلات برای فرد مشکل‌ ساز باشند. تکنیک ‌های روانشناختی می ‌توانند به فرد کمک کنند تا افکار غلط یا مخرب خود را شناخته و آن ‌ها را اصلاح کنند و همچنین برای درک و ابراز همدلی مهارت ‌های بهتری را کسب کنند.

روان درمانی در اختلال مازوخیسم جنسی

روان درمانی در اختلال مازوخیسم جنسی

یکی دیگر از روش ‌های متداول این است که به بیماران کمک می‌ کند تا رویکرد های سالم‌ تری نسبت به فعالیت ‌های جنسی خود داشته باشند. گاهی اوقات تکنیک‌ های درمانی خاصی استفاده می‌ شود که در آن ‌ها فرد تصور می ‌کند در فعالیت‌ های مازوخیسم جنسی شرکت می‌ کند و سپس به طور خیالی یک تجربه منفی را ایفا می ‌کند تا تمایل آینده به آن فعالیت ‌ها کاهش پیدا کند.

پژوهش‌ ها نشان داده ‌اند، که با بالا رفتن سن، تمایل به مازوخیسم جنسی و سایر اختلالات پارافیلیک معمولاً کاهش پیدا می‌ کند، که این موضوع در کاهش خواسته‌ های جنسی به طور کلی نیز دیده می شود.

در مورد دارو درمانی، دارو هایی به کار می برند، که می‌ توانند میزان هورمون تستوسترون در بدن را کاهش دهند که این امر می ‌تواند در مردان به کاهش تمایلات جنسی یا تعداد بار هایی که فرد دچار نعوظ می ‌شود، کمک کند. برخی از دارو های ضد افسردگی نیز ممکن است به همین منظور استفاده شوند.

منبع: psychologytoday

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و بازخورد های شما هستیم. لطفاً اگر سوال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما.