90 / 100

آیا به دنبال مقاله ای کامل و جامع در زمینه اختلال سادیسم جنسی هستید؟ اختلال سادیسم جنسی، میل مداوم و شدید به آزار و اذیت دیگران برای رسیدن به برانگیختگی جنسی است. این اختلال معمولاً در مردان رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب جسمی یا روانی به قربانی شود. درمان این اختلال معمولاً شامل روان‌درمانی و دارودرمانی است.

معرفی اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی زمانی اتفاق می‌ افتد که یک نفر از درد روحی یا جسمی که به شخص دیگری وارد می‌ کند، لذت جنسی می‌ برد. اگر کسی بدون رضایت شریکش این کار ها را انجام دهد، یا اگر این رفتار ها باعث مشکل در زندگی اجتماعی یا کاری ‌اش شوند، ممکن است به این اختلال مبتلا باشد. اگر این عملکرد خیلی شدید باشد، می‌ تواند خطرناک هم بشود.

این نوع از رفتار جزو گروهی از رفتار های جنسی قرار می ‌گیرد که معمولاً غیر معمول تلقی می‌ شوند و اگر به طریقی آسیب زا باشند یا فرد از آنها ناراحت شود، به عنوان اختلال شناخته می ‌شوند. اما رابطه‌ جنسی سالم می ‌تواند شامل رفتار ها و فعالیت‌ های مختلفی بین دو نفر باشد که با توافق هم انجام گیرد و برای آنها لذت ‌بخش باشد.

معرفی اختلال سادیسم جنسی

معرفی اختلال سادیسم جنسی

افرادی که در فعالیت‌ های (BDSM) “ترکیبی از اسارت، سلطه، سادیسم و مازوخیسم” شرکت می‌ کنند و از آنها راضی هستند، به این اختلال مبتلا نیستند. بلکه بعضی احساس نزدیکی بیشتری به شریک شان می ‌کنند، چون این فعالیت ‌ها می ‌توانند باعث تقویت اعتماد و امنیت عاطفی بین آنها شوند، بدون اینکه نگران قضاوت باشند.

علائم اختلال سادیسم جنسی

برای اینکه یک نفر مبتلا به اختلال سادیسم جنسی باشد، این شخص باید برای مدت زمانی حداقل شش ماهه وقتی که به درد رساندن یا درد دیدن دیگران فکر می‌ کند یا واقعاً این کار را انجام می‌ دهد، احساس لذت جنسی قوی و مداوم را احساس کند، چه طرف مقابل راضی باشد یا نه. حالا اگر این تفکرات یا رفتار ها باعث شوند که فرد نتواند در زندگی روزمره‌ اش.

مثل روابط اجتماعی یا شغلی، به خوبی کنار بیاید یا احساس بدی داشته باشد، معمولاً به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می ‌شود. اگر این رفتار با ویژگی ‌هایی مثل کنترل نکردن خویشتن، دروغگویی، یا عدم همدردی همراه باشد، ممکن است خیلی خطرناک تر شود و درمان آن سخت ‌تر باشد.

تفاوت بین اختلال سادیسم جنسی و (BDSM) چیست؟

(BDSM) یک نوع فعالیت جنسی است که در آن افراد به توافق با هم ممکن است نقش ‌های سلطه ‌گر یا تسلیم شونده را بازی کنند و گاهی اوقات از کنترل و درد به عنوان بخشی از لذت جنسی استفاده می ‌کنند. اما همه چیز بر پایه رضایت و اعتماد هست و می‌ تواند رابطه ‌ای دوستانه و محبت‌ آمیز باشد. بسیاری از مردم گاهی از این نوع رفتار ها در زندگی جنسی خود استفاده می‌ کنند و این کار بسیار قدیمی است.

Sexual sadism disorder 4

تفاوت بین اختلال سادیسم جنسی و (BDSM) چیست؟

مثلاً در کتاب کاما سوترا هم اشاره به این شیوه ‌ها می شود. در مقابل، اختلال سادیسم جنسی وقتی تشخیص مورد تایید قرار می گیرید، که فردی نه فقط به درد رساندن لذت جنسی می ‌برد، بلکه این کار به قدری او را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، که در زندگی روزمره‌ اش مشکلاتی مانند مشکلات روانی یا اجتماعی ایجاد می‌ کند. یعنی اگر کسی به خاطر این علاقه‌ ها دچار افکار وسواس ‌گونه، اضطراب شدید، حس شرم یا گناه شود یا نتواند کار های روزمره ‌اش را انجام دهد، احتمال دارد که به این اختلال مبتلا باشد.

سادیسم جنسی چقدر شایع است؟

به زبان ساده، ما نمی‌ دانیم که سادیسم جنسی چقدر در میان مردم شایع است چون تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده و اغلب، اطلاعاتی که داریم از افرادی است که به نوعی با دستگاه‌ های قضایی و درمانی در تماس بوده ‌اند. در مواردی که بررسی شده، آمار خیلی متفاوته، از دو درصد تا (30) درصد از جمعیت.

یعنی ممکنه در هر صد نفر، دو تا (30) نفر نشانه ‌هایی از سادیسم جنسی داشته باشند، بسته به اینکه چجوری تعریفش کنیم. وقتی به مجرمان جنسی نگاه می ‌کنیم، کسانی که در آمریکا به جرم‌ های جنسی متهم شده‌ اند، کمتر از ده درصد شان نشانه ‌های سادیسم جنسی نشان می ‌دهند. اما اگه به افرادی نگاه کنیم که قتل ‌هایی با انگیزه جنسی انجام داده ‌اند، بین (37) تا (75) درصد از آن ‌ها ممکنه سادیسم جنسی داشته باشند، که باز هم نشان ‌دهنده تفاوت زیادی در آماره.

چگونه بفهمم که مبتلا به اختلال سادیسم جنسی هستیم؟

اگر فردی دغدغه دارد که مبتلا به اختلال سادیسم جنسی باشد، باید دو چیز رو در نظر بگیره: اول اینکه آیا این تمایلات تاثیر منفی روی زندگی اجتماعی یا کاری او دارند یا احساس ناراحتی و گناه می ‌کند و دوم، اینکه آیا این فعالیت ‌ها بدون رضایت شریک جنسی انجام می‌ شوند. علاقه ‌مندی به سلطه یا تحمل درد در رابطه جنسی در بین بسیاری از افراد نرمال است و زمانی مشکل ‌ساز می‌ شود که همراه با علائم نگران‌ کننده باشد.

اینکه آیا کسی به اختلال سادیسم جنسی مبتلا هست یا نه، معمولا با تست ‌هایی که به شکل سوالات روانشناسی هستند، یا با بررسی‌ های پزشکی قانونی و بررسی جزئیات جرمی که ارتکاب یافته، مشخص می ‌شود.

چگونه بفهمم که مبتلا به اختلال سادیسم جنسی هستیم؟

چگونه بفهمم که مبتلا به اختلال سادیسم جنسی هستیم؟

یکی از روش‌ های تست اندازه‌ گیری فیزیکی، فالومتری، دستگاهی هست که واکنش‌ های جسمی فرد را به تصاویر یا داستان‌ های جنسی مختلف می‌ سنجد تا ببیند در چه شرایطی تحریک می ‌شود. اما واقعیت این است که احساس یا تمایلی که خود فرد از آن ناراحت باشد یا که بدون رضایت دیگران باشد، نگران‌ کننده است و باید توسط متخصص روانشناسی ارزیابی شود.

در چه سنی افراد به طور معمول متوجه می شوند که تمایلات جنسی سادیستی دارند؟

طبق (DSM-5)، میانگین سن شروع سادیسم در مردان (19) تا (20) سال است.

آیا اختلال سادیسم جنسی با رفتار مجرمانه مرتبط است؟

تحقیقات نشان می دهد، که ممکن است اختلال سادیسم جنسی و جرائم جنسی با هم ارتباط داشته باشند. در برخی از موارد، مثل درصدی از افرادی که مرتکب تجاوز جنسی شده ‌اند، مشاهده شده که آن  ‌ها ممکن است این اختلال را داشته باشند. وقتی به قاتل ‌هایی که به دلایل جنسی جنایت کرده ‌اند نگاه می ‌کنیم، تقریباً یک سوم از آن ‌ها به اختلال سادیسم جنسی مبتلا بوده ‌اند.

با این حال، آمار دقیق نیست و متفاوت می ‌باشد؛ اطلاعات نشان می‌ دهد که در مطالعات مختلف، ده تا (50) درصد از مجرمان جنسی ممکن است اختلال سادیسم جنسی داشته باشند. باید توجه کرد، که این تشخیص ‌ها گاهی پس از اتفاق جرم با بررسی شواهدی که از صحنه جرم جمع‌ آوری می شود، صورت می‌ گیرد. اینکه آیا همین اختلال و رفتار های جنسی خارج از حد عادی علت اصلی ارتکاب این جرائم است یا عوامل دیگری مثل اختلالات روانی شدید تر هم تاثیر دارند، هنوز کاملاً روشن نیست.

آیا اختلال سادیسم جنسی با روان‌ پریشی مرتبط است؟

اختلال سادیسم جنسی که در آن فرد از درد یا رنج دیگران لذت می‌ برد، ممکن است به نوعی با روان‌ پریشی مرتبط باشد، اما این دو با هم تفاوت‌ هایی دارند. روان‌ پریشان معمولاً قوانین اجتماعی را نادیده می ‌گیرند و بی‌ احترامی به حقوق دیگران برایشان عادی است. آن‌ ها اغلب نگران نتایج کار هایشان نیستند و دوست دارند توجه بیشتری به خود جلب کنند.

آیا اختلال سادیسم جنسی با روان‌ پریشی مرتبط است؟

آیا اختلال سادیسم جنسی با روان‌ پریشی مرتبط است؟

بعضی از افرادی که اختلال سادیسم جنسی دارند، همچنین ممکن است اختلال شخصیت ضد اجتماعی داشته باشند، که در آن رفتار های بی ‌رحمانه و ضد اجتماعی بروز می‌ کند. زمانی سادیسم به قدری با رفتار های ضد اجتماعی گره خورده بود که خودش به عنوان یک دسته ‌بندی خاص در نظر گرفته می ‌شد.

علل ایجاد اختلال سادیسم جنسی در افراد

علت دقیق اختلال سادیسم جنسی معلوم نیست، اما چند فرضیه پیرامون آن وجود دارد. بعضی افراد ممکن است از طریق این رفتار، احساس قدرت کنند، مخصوصاً اگر در زندگی عادی خود از ناتوانی رنج ببرند. بعضی دیگر ممکن است دچار فشار روانی یا انگیزه‌ های جنسی سرکوب شده باشند، که بالاخره این فشار ها در قالب فانتزی ‌های سادیستی به بیرون درز می‌ کنند.

گاهی اوقات، اختلال سادیسم جنسی ممکن است همزمان با سایر مشکلات روانی یا اجتماعی وجود داشته باشد، اما این به معنای آن نیست که این مشکلات علت سادیسم جنسی هستند. این اختلالات ممکن است در عین حال تشدید کننده یا نشانه‌ هایی از سایر مسائل باشند.

چرا سادیسم های جنسی از درد دیگران لذت می برند؟

سادیسم های جنسی که از درد دیگران برای لذت جنسی خود استفاده می‌ کنند، به احتمال زیاد دنبال حس قدرت و کنترل بر دیگران هستند. این حس قدرت می‌ تواند برای کسانی که تمایلات سادیستی دارند یا برای کسانی که این رفتار در آنها به مرحله ‌ای برسد که به عنوان یک اختلال در نظر گرفته شود، جذاب باشد. مطالعات انجام شده روی مغز از طریق اسکن ‌های (fMRI) “تصویر برداری تشدید مغناطیسی کار کردی” نشان می ‌دهد.

که وقتی سادیسم‌ های جنسی تصاویری می ‌بینند که در آن درد نشان داده می‌ شود، بخش خاصی از مغز به نام آمیگدالا که در واکنش ‌ها و تحریکات جنسی نقش دارد، بیشتر فعال می ‌شود. هنگام دیدن این تصاویر، آنها درد بیشتری را حس می‌ کنند و در قسمت دیگری از مغز به نام اینسولا که درد را پردازش می‌ کند، فعالیت بالاتری دارند، در مقایسه با کسانی که تمایلات سادیستی ندارند.

آیا تماشای پورنوگرافی سادیستی باعث می شود که فرد بیشتر به یک سادیسم جنسی تبدیل شود؟

آیا تماشای فیلم‌ های پورنوگرافی خشن می‌ تواند باعث شود کسی بیشتر به سمت سادیسم جنسی گرایش پیدا کند؟ این مسئله کاملاً مشخص نیست. برخی مطالعات می ‌گویند که دیدن مداوم این نوع محتوا ممکن است در برخی افراد مرز بین خیال و واقعیت را مبهم کند و در نتیجه به رفتار جنسی توهین‌ آمیز ترغیب کند.

در مقابل، بعضی تحقیقات نشان داده‌ اند که افراد با تمایلات سادیستی همان ‌طور که در واقعیت به دنبال انجام این رفتار ها هستند، ممکن است بیشتر به دنبال تماشای پورنوگرافی با محتویات سادیستی نیز باشند. یک مطالعه در موزامبیک روی (512) مرد و زن نشان داد که مردانی که زیاد پورنوگرافی تماشا می‌ کنند، بیشتر ممکن است نسبت به زنان رفتار سادیستی داشته باشند.

در کل، هنوز روشن نیست که آیا استفاده از پورنوگرافی با محتوای سادیستی باعث می‌ شود کسی به یک سادیسم جنسی تبدیل شود یا اینکه این نوع پورنوگرافی فقط به خاطر تمایلاتی که قبلاً وجود داشته جذاب است.

آیا سادیسم جنسی با سطح تستوسترون مرتبط است؟

تا به امروز، ارتباط دقیق بین سطح هورمون تستوسترون و اختلالات جنسی، مانند سادیسم جنسی، مشخص نشده. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌ اند که تغییرات در سطح تستوسترون ممکن است بر روی علاقه جنسی و رفتار های جنسی تأثیر بگذارد. برخی افراد با اختلال سادیسم جنسی ممکن است علاقه داشته باشند که از ویژگی ‌های خاصی در جنس مخالف استفاده کنند.

این اما نشان ‌دهنده ارتباط ثابتی با سطح تستوسترون نیست. به عبارت دیگر، تستوسترون برخی از خصوصیات جنسی و ارتباطات رفتاری را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، اما این تأثیرات به طور ثابت و مستقیم با اختلالات خاصی مرتبط نیستند. درمان‌ های کاهش دهنده تستوسترون ممکن است برای مدیریت برخی از اختلالات جنسی استفاده شوند،

اما این مسئله همیشه به تستوسترون به عنوان عامل اصلی باز نمی‌ گردد. بیشتر تحقیقات نشان می ‌دهد که تستوسترون بیشتر با رفتار های پرخاشگر و انگیزه‌ های جنسی مرتبط است، اما این تاثیرات به صورت دقیق و ثابت نیستند. به طور خلاصه، هنوز اطلاعات دقیقی درباره ارتباط مستقیم بین تستوسترون و سادیسم جنسی وجود ندارد و بسیاری از عوامل مختلف در این ارتباط دخیل هستند.

درمان اختلال سادیسم جنسی

افرادی که احتمالاً به جرم تجاوز جنسی مجرم شناخته می‌ شوند، ملزم به دریافت کمک حرفه ‌ای از روانشناس یا روانپزشک هستند. این کمک معمولاً شامل ارزیابی و درمان اختلالات روانی مرتبط با آن اقدام می ‌شود. درمان اختلال سادیسم جنسی می‌ تواند شامل روش‌ های مختلف باشد. یکی از این روش ‌ها، درمان شناختی-رفتاری است که به فرد کمک می‌ کند الگو های برانگیختگی جنسی خود را بشناسد.

و یاد بگیرد چگونه بهترین و سالم‌ ترین واکنش‌ ها را نشان دهد. یکی از تکنیک ‌های این نوع درمان، بازسازی شناختی نام دارد که به فرد کمک می ‌کند الگو های تفکر نادرست خود را شناسایی کند، و با آنها مقابله کند. درمان ممکن است شامل دارو های مختلف هم باشد. برخی از دارو ها مانند دارو های ضد افسردگی، که بر روی رفتار تکانشی اثر می‌ گذارند،

درمان اختلال سادیسم جنسی

درمان اختلال سادیسم جنسی

یا دارو های ضد آندروژنی که میل جنسی را کاهش می ‌دهند، ممکن است به عنوان بخشی از درمان اختلال سادیسم جنسی مورد استفاده قرار گیرند. اهمیت درمان و کمک حرفه ‌ای در این موارد، کمک به فرد برای مدیریت بهتر احساسات و رفتار هایش و ارتقاء بهبود روابط اجتماعی او می ‌باشد.

آیا اختلال سادیسم جنسی قابل درمان است؟

بله، اختلال سادیسم جنسی قابل درمان است و انتخاب درمان ممکن است از روی دارو ها، روش‌ های رفتاری، یا ترکیبی از هر دو باشد. در درمان اختلال سادیسم جنسی، از دارو های مختلف استفاده می ‌شود. برخی از دارو های رایج شامل دارو های ضد افسردگی (SSRIs) و دارو های ضد آندروژن (که تستوسترون را کاهش می‌ دهند) هستند.

این دارو ها ممکن است به کنترل رفتار های جنسی و کاهش تمایلات جنسی سادیستی کمک کنند. همچنین، درمان‌ های روانی نیز نقش مهمی در مدیریت اختلال سادیسم جنسی ایفا می‌ کنند. در این نوع درمان، تمرکز بر مشکلات روابط و خود تنظیمی فرد قرار می‌ گیرد. این جلسات می‌ توانند به فرد کمک کنند تا با الگو های خود در روابط جنسی آشنایی پیدا کند و راهکار های موثر تری برای مدیریت احساسات و رفتار های خود استفاده کند.

همچنین، مطالعات نشان داده‌ اند که با پیشرفت سن، تمایلات جنسی سادیستی در برخی افراد کاهش پیدا می ‌کند. این موضوع نشان ‌دهنده این است که زمان گذشته و تجربیات زندگی ممکن است بر تمایلات جنسی تأثیر بگذارد و با گذشت زمان، این تمایلات ممکن است تغییر کنند. با این حال، مهم است که هر فردی که فکر می ‌کند به اختلال جنسی مبتلا شده، با یک روانشناس متخصص یا روانپزشکی مشورت کند تا بهترین درمان برای وضعیت خود را پیدا کند.

منبع: psychologytoday

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و بازخورد های شما هستیم. لطفاً اگر سوال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما.