87 / 100

آیا به دنبال مقاله ای کامل و جامع در مورد اختلال رشد زبانی هستید؟ اختلال رشد زبانی (DLD) یک اختلال رشدی است که بر توانایی کودک در درک و استفاده از زبان تأثیر می گذارد. این اختلال می تواند بر تمام جنبه های زبان تأثیر بگذارد.

معرفی اختلال رشد زبانی

استفاده از زبان یه مهارت خیلی مهمه که به ما کمک می‌ کنه فکر ها و احساساتمون رو با دیگران به اشتراک بذاریم، تو مدرسه یاد بگیریم و دنیا رو بفهمیم. اما باید بدونید که فهمیدن و استفاده از زبان برای بعضی‌ ها آسون نیست، مخصوصاً برای کسانی که مشکل زبانی دارند؛ این مشکل که بهش می‌گن اختلال زبان رشد یا (DLD)،یک مشکل پنهانه که حدود یکی از هر (15) کودک رو دچار می‌ کنه.

این مشکل قبلاً اسم‌ های مختلفی داشته و گاهی وقتا کودکانی که (DLD) دارند سختشونه کمک بگیرند، چون مردم متوجه مشکلشون نمی‌ شن. البته دانشمندان دارن روی این موضوع کار می‌ کنند و سعی می‌ کنن بفهمند چه چیزی باعث ایجاد (DLD) می‌ شه و چطور می‌ توان به کودکانی که این مشکل رو دارند کمک کرد.

معرفی اختلال رشد زبانی

معرفی اختلال رشد زبانی

مهمه که مردم بیشتر در مورد اختلال رشد زبانی (DLD) بدونن تا این مشکل دیگه اونقدر ها پیچیده و ناشناخته نباشه و زندگی کودکانی با این مشکل راحت‌تر بشه. فرض کنید استفاده از کلمات و فهمیدن حرف‌ های دیگران براتون سخت باشه یا مشکل داشته باشید کلماتتون رو پیدا کنید،

یا حتی داستان بگید و بفهمید معلمتون ازتون چی می‌ خواد یا به رفقاتون بگید چرا ناراحتید. این می‌ تونه حال و هوای کسی باشه که با (DLD) دست و پنجه نرم می‌ کنه، یک مشکل شایع که کار با زبان رو براشون سخت می‌ کنه.

اختلال رشد زبانی چیست؟

اختلال رشد زبانی یا به اختصار (DLD)، یک مشکل شایع ولی کمتر شناخته شده است که توی اون بچه ‌ها با استفاده یا فهم زبان مشکل پیدا می‌ کنند. یعنی یک بچه که (DLD) داره ممکنه در حرف زدن یا برقراری ارتباط با بچه ‌های دیگه و یادگیری در مدرسه مشکل داشته باشه.

این کودکان اغلب فهم خوبی دارند و باهوشند، اما زبان براشون یه چالشه. فرض کنید تو یک کلاس (28) نفره درس می‌ خونید، حدودا دو نفر از بچه ‌ها ممکنه مشکل (DLD) داشته باشند.

(DLD) یه چیزی نیست که یهویی برطرف شه؛ کودکانی با این مشکل وقتی بزرگ می ‌شن بعضی وقت ‌ها تو بزرگسالی هم با این مسئله رو به رو هستند. پس خیلی از بزرگتر ها هم این مشکل رو دارن.

چرا این اختلال رشد زبانی نامیده می شود؟

توی تاریخ، وقتی کودکان مشکل زبانی داشتند، متخصصان نام‌ های مختلفی به این مشکل دادند. مثلا گاهی اوقات بهش می‌گفتن “اختلال خاص زبانی”، “تاخیر زبانی” یا صرفا “اختلال زبانی”. چون اسامی زیادی بود، روانشناسان و سایر کارشناسایی که کارشون راهنمایی و کمک به این نوع کودکان می باشد، گیج می ‌شدند و نمی ‌توانستند درست توافق کنند که دارن درباره چه نوع مشکلی صحبت می ‌کنند.

در سال‌های (2015) و (2016)، یه گروه از متخصصان از سراسر دنیا جمع شدن تا این گیجی رو حل کنند. این کارشناسان توافق کردند که وقتی مشکل زبانی یک بچه خیلی شدیده و احتمالا از بین نمی رود و باعث می ‌شه توی ارتباط گرفتن یا موفقیت تو مدرسه به بچه فشار بیاد، باید از کلمه “اختلال رشد زبانی” استفاده کنند.

خیلی از این کودکان شاید مشکل زبانی ‌شون به خاطر یه مشکل دیگه‌ ای باشه، مثل سندرم داون یا اوتیسم. اما بعضی از بچه ‌ها هم فقط مشکل زبانی دارند و هیچ مشکل دیگه‌ ای نیست.

چرا این اختلال رشد زبانی نامیده می شود؟

چرا این اختلال رشد زبانی نامیده می شود؟

برای این کودکان، روانشناسان گفتند که باید از اسم “اختلال رشد زبانی” یا به اختصار (DLD) استفاده کنند. خیلی ‌ها احتمالا هیچ  وقت نشنیدن که (DLD) چیه، با اینکه واقعا مشکل رایجیه. به همین دلیل خیلی مهمه که درباره‌ این مشکل بیشتر صحبت کنیم و اطلاعاتش رو پخش کنیم.

چرا برخی از کودکان اختلال رشد زبانی (DLD) دارند؟

جواب دادن به این سوال خیلی ساده نیست. علیرغم تحقیقات زیادی که شده، هنوز مشخص نیست چرا بعضی کودکان این مشکل رو دارند و بعضی ‌ها نه. (DLD) می ‌تونه به دلایل مختلفی باشه از جمله:

  1. بدن‌ شناسی: شاید چیزی توی بدن بچه باشه که باعث بشه (DLD) داشته باشه. مثلاً این مشکل ممکنه توی خانواده ‌ها دیده بشه، یعنی اگه والدین ژن ‌هایی داشته باشن که باعث (DLD) بشه، بچه ‌شون هم ممکنه این مشکل رو داشته باشه. همینطور ممکنه نحوه‌ی تشکیل مغز و ارتباط قسمت‌ های مختلف مغز با همدیگه هم توی این مشکل نقش داشته باشه.
  2. شناخت: هر کودکی با کودک دیگه توی یادگیری موارد جدید، فکر کردن در مورد شون و استفاده کردن از اون چیز ها فرق داره. این فکر کردن ‌ها بهش می‌ گن شناخت. بعضی بچه ‌ها زود فکر می ‌کنند و بعضی ‌ها آهسته. بعضی ‌ها حافظه‌ ی خوبی دارند و بعضی ‌ها نه. این تفاوت ‌ها می ‌تونن توی داشتن یا نداشتن (DLD) تاثیر داشته باشن.
  3. محیط: جایی که بچه توش بزرگ می ‌شه هم می ‌تونه روی (DLD) اون بچه تاثیر بذاره. محیط می ‌توانه خطر داشتن (ر) رو زیاد کنه یا کم کنه. اما فکر اینکه اگه والدین به میزان کافی با بچه حرف نزنن، بچه حتماً (DLD) پیدا می‌کنه، درست نیست.

واقعیت اینه که هیچ  قانونی وجود نداره که بتونیم بگیم اگه این کار رو بکنیم، یا اون کار رو نکنیم، بچه حتماً (DLD) پیدا می ‌کنه یا نمی ‌کنه. اگه یه کودکی (DLD) داشته باشه، به احتمال زیاد به خاطر ترکیبی از چند عامل مختلفه.

افراد مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) چه نوع مشکلات زبانی دارند؟

برای فهمیدن مشکلاتی که یک کودک با اختلال رشد زبانی (DLD) داره، باید در نظر داشته باشیم که کلمات و زبان خیلی پیچیده هستن. هر کودکی که (DLD) داره به یه شکل خاص با مشکل زبانیش رو به رو می ‌شه، و این مشکلات برای هرکدوم متفاوت و با بزرگ شدن بچه‌ ها عوض می ‌شن.

حالا، هر چند که هر کودک با (DLD) خاص و منحصر به فرد است، ولی یه سری مشکلات زبانی هست که توی بچه‌ ها به طور معمول دیده می ‌شه. مثلاً، خیلی از این بچه‌ ها با قواعد دستور زبان مشکل دارند؛ مثل اینکه نمی ‌تونند زمان ‌های گذشته رو درست به کار ببرند یا بعضی از فرم ‌های فعلی رو در جمله استفاده کنند.

خیلی‌ هاشون هم با تلفظ صدا ها مشکل دارند، مخصوصاً وقتی خیلی کوچیک هستند. بعضی از کودکان ممکنه بعضی صدا ها رو نگن یا اشتباه استفاده کنند. علاوه بر این، تعداد کلماتی که یک بچه با اختلال رشد زبانی (DLD) می ‌تونه بفهمه یا استفاده کنه شاید کمتر از بچه ‌های دیگه باشه.

حتی اگه یک کودک با (DLD) بلد باشه یه کلمه رو بگه، ممکنه وقتی داره حرف می‌ زنه، همون کلمه رو یادش بره. و وقتی بزرگ ‌تر می ‌شن شاید ندونند که یک کلمه ممکنه چند معنی متفاوت داشته باشه. در نهایت، برقراری ارتباط در مکان های اجتماعی برای کودکانی با اختلال (DLD) می ‌تونه سخت باشه. ممکنه نتونند خوب توی مکالمه‌ ها شرکت کنند یا موضوع حرف رو عوض کنند.

افراد مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) چه نوع مشکلات زبانی دارند؟

افراد مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) چه نوع مشکلات زبانی دارند؟

شاید هم به سختی بتونند داستان ‌ها رو تعریف کنند یا با کلمات احساسات خودشون رو بیان کنند. گاهی این مشکلات باعث نا امیدی یا عصبانیت در کودکان می‌ شه و می ‌تونه رفتار های نامناسبی رو به همراه داشته باشه.

ولی یه چیز مهم رو فراموش نکنیم: هرچند که خیلی از بچه ‌ها مشکلات مشابهی دارن، ولی هیچ دو تا بچه‌ ای عین هم نیستند. هر کودکی مهارت ‌های زبانی و توانایی ‌های یادگیری خاص خودش رو داره.

چگونه می توانیم به یک کودک مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) کمک کنیم؟

برای کمک به یک کودکی که اختلال (DLD) داره، خیلی مهمه که روانشناسانی مثل درمان گران گفتار و معلم‌ ها پشتیبانی کنند. این حمایت می‌ تونه توی زندگی بچه ‌هایی با مشکل اختلال رشد زبانی (DLD) خیلی موثر باشه.

اولین قدم برای کمک اینه که متوجه بشیم یک کودک مشکل زبانی داره. (DLD) در هر کودکی ممکنه فرق کنه، اما چند نشانه هست که والدین و معلم ‌ها باید مراقبش باشند. مثلاً، اینکه یه کودک توی مدرسه دچار مشکل می ‌شه، ممکنه نشانه ‌ای از (DLD) باشه،

چون زبان توی یادگیری همه چیز مهمه. توی این حالت، کودک ممکنه احساس نا امیدی کنه یا نمره ‌های نه چندان خوبی بگیره. یه نشانه دیگه اگه مهارت ‌های زبانی یه کودک کمتر از بچه ‌های دیگه ‌ای باشه که هم سن و سال اون هستند.

چگونه می توانیم به یک کودک مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) کمک کنیم؟

تحقیقات زیادی نشون داده که کمک کردن به کودکانی با (DLD) می ‌تونه خیلی کمک‌ کننده باشه و مهارت ‌های زبانی ‌شون رو بهتر کنه. حتی اگه کودکان با اختلال (DLD) همیشه از بقیه کمی عقب باشن، گرفتن کمک می ‌تونه پتانسیل‌ شون رو برای ارتباط برقرار کردن و یاد گرفتن بیشتر کنه.

با افزایش آگاهی در مورد اختلال (DLD)، این مشکل دیگه اونقدر ناشناخته نخواهد بود و کودکان زودتر کمک می‌ گیرند. ما همه باید در مورد اونچه درباره‌ ی (DLD) می ‌دانیم با هم صحبت کنیم تا محقق ‌ها و درمانگر‌ ها بتونن کارشون رو ادامه بدن و زندگی بچه‌ هایی با (DLD) رو آسون‌ تر کنند.

ضمیمه:

مقاله ‌ای که درباره مشکلات زبانی در کودکانی با اختلال (DLD) نوشته شده، بیشتر روی انگلیسی استاندارد تمرکز داره. اما یه نکته مهمی که باید بهش اشاره کنیم اینه که بچه ‌هایی که زبان ‌های دیگه ‌ای یا حتی لهجه ‌های مختلف انگلیسی حرف می ‌زنند، ممکنه مشکلات زبانی فرق داشته باشن.

لهجه یعنی وقتی یک گروه از آدم‌ ها که توی یک منطقه خاصی زندگی می ‌کنند یا از یک گروه خاصی هستند، کمی متفاوت حرف می ‌زنند. گاهی اوقات اشتباهاتی که یه فردی با (DLD) ممکنه توی صحبت کردن انگلیسی استاندارد داشته باشه، توی لهجه ‌شون عادی به حساب میاد.

مثلاً، جمله ‌ای که توی مقاله اصلی گفته شده بود ممکنه توی لهجه انگلیسی افریقایی-آمریکایی کاملا درست باشه. پس برای روانشناسانی مثل درمانگران گفتار و زبان، خیلی مهمه که لهجه ‌های مختلفی که توی جامعه ‌شون استفاده می ‌شه رو بشناسن تا بتونند (DLD) رو درست تشخیص بدن.

واژه نامه:

  • زبان: وقتی ما کلماتی که حرف می ‌زنیم، می ‌نویسیم یا با اشاره می ‌فهمیم رو برای گفت ‌و گو با دیگران استفاده می‌کنیم.
  • اختلال زبان رشدی: یک نوع مشکل نه چندان معروف ولی خیلی رایج که باعث می ‌شه یکی در استفاده یا فهمیدن زبان مشکل پیدا کنه.
  • اسیب شناس گفتار و زبان: همون کسی که کمک می ‌کنه به افرادی که مشکلاتی توی حرف زدن، زبان، برقراری ارتباط یا بلع دارند.
  • دستور زبان: مجموعه ‌ای از قوانین که بسته به زبان، بهمون می ‌گن چطوری باید جمله بسازیم و کلمه ‌ها رو کنار هم قرار بدیم.
  • واژگان: ↑ همه ‌ی کلمه ‌هایی که می ‌شناسیم و می‌ دونیم.
  • دستور زبان: ساختار و قواعدی که در یک زبان دنبال می شوند.

دارو درمانی در اختلال رشد زبانی یا (DLD)

دارو درمانی در اختلال رشد زبانی (DLD) یک گزینه درمانی نسبتاً جدید است. تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از دارو ها می توانند به بهبود مهارت های زبانی در کودکان مبتلا به (DLD) کمک کنند.

انواع داروهای مورد استفاده در (DLD) به صورت زیر می باشد:

  • استیل کولین استراز مهارکننده ها (AChEIs): دارو هایی هستند که از تجزیه استیل کولین، یک ماده شیمیایی مهم در مغز که برای یادگیری و حافظه ضروری است، جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان داده که (AChEIs) می توانند به بهبود مهارت های زبانی در کودکان مبتلا به (DLD) کمک کنند.
  • محرک ها: محرک ها دارو هایی هستند که فعالیت مغز را افزایش می دهند. تحقیقات نشان داده که محرک ها می توانند به بهبود توجه و تمرکز در کودکان مبتلا به (DLD) کمک کنند، که می تواند به بهبود مهارت های زبانی نیز کمک کند.
  • داروهای ضد تشنج: دارو های ضد تشنج دارو هایی هستند که برای درمان تشنج استفاده می شوند. تحقیقات نشان داده است که برخی از دارو های ضد تشنج می توانند به بهبود مهارت های زبانی در کودکان مبتلا به (DLD) کمک کنند.

موارد استفاده از دارو درمانی در اختلال رشد زبانی یا (DLD)

دارو درمانی معمولاً برای کودکان مبتلا به (DLD) که به مداخلات سنتی مانند گفتار درمانی پاسخ نمی دهند، استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کودکان مبتلا به (DLD) که دارای علائم شدید هستند یا در معرض خطر مشکلات تحصیلی یا اجتماعی هستند، استفاده شود.

چگونه می توانیم به یک کودک مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) کمک کنیم؟

چگونه می توانیم به یک کودک مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) کمک کنیم؟

عوارض جانبی دارو درمانی در DLD

مانند هر داروی دیگری، دارو درمانی نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. عوارض جانبی شایع دارو های مورد استفاده در (DLD) عبارتند از:

  • سردرد
  • اضطراب
  • بی خوابی
  • کاهش اشتها
  • اسهال

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی جدی، باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

دارو درمانی یک گزینه درمانی جدید برای (DLD) است که نشان داده می تواند به بهبود مهارت های زبانی در برخی از کودکان مبتلا به این اختلال کمک کند. تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد، اما دارو درمانی ممکن است به عنوان یک درمان مکمل برای کودکان مبتلا به (DLD) که به مداخلات سنتی پاسخ نمی دهند، مفید باشد.

روان درمانی در اختلال رشد زبانی یا (DLD)

روان درمانی یک نوع درمان است که بر روی افکار، احساسات و رفتار فرد تمرکز می کند. روان درمانی می تواند به کودکان مبتلا به اختلال رشد زبانی (DLD) کمک کند تا با چالش های ناشی از این اختلال کنار بیایند.

روان درمانی در اختلال رشد زبانی یا (DLD)

انواع مختلفی از روان درمانی برای (DLD) وجود دارد، از جمله:

  1. درمان شناختی رفتاری(CBT): یک نوع روان درمانی است که بر تغییر الگو های فکری و رفتاری غیرمفید تمرکز می کند. (CBT) می تواند به کودکان مبتلا به (DLD) کمک کند تا با چالش هایی مانند افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین کنار بیایند.
  2. خانواده درمانی: خانواده درمانی یک نوع روان درمانی است که بر روابط بین اعضای خانواده تمرکز می کند. درمان خانواده درمانی می تواند به خانواده های کودکان مبتلا به (DLD) کمک کند تا با چالش های ناشی از این اختلال کنار بیایند.

نحوه عملکرد روان درمانی در (DLD)، روان درمانی می تواند به کودکان مبتلا به (DLD) کمک کند تا:

  • فهم بهتری از اختلال خود و تأثیر آن بر زندگی خود داشته باشند.
  • راهکار هایی برای مقابله با چالش های ناشی از اختلال خود بیاموزند.
  • عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.
  • روابط خود با دیگران را بهبود بخشند.

منبع: kids.frontiersin

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و بازخورد های شما هستیم. لطفاً اگر سوال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما.