89 / 100

آیا به دنبال مقاله ای کامل و جامع در مورد اختلال تماشا گری جنسی (Voyeuristic) هستید؟ اختلال تماشاگری جنسی (Voyeurism) نوعی اختلال پارافیلی است که در آن فرد از دیدن افراد برهنه یا در حال فعالیت جنسی بدون رضایت آنها لذت جنسی می ‌برد. این مشکل را زمانی به عنوان اختلال تشخیص می دهند، که تمایلات و رفتارهای فرد برای بیش از شش ماه ادامه داشته باشد و باعث آسیب یا ناراحتی برای فرد یا دیگران شود.

خلاصه مقاله:

اختلال تماشا گری جنسی یک بیماری روانی است که در اون یک نفر از دیدن دیگران بدون اینکه بفهمن، در حال انجام کارهای خصوصی و جنسی لذت می ‌بره. این وضعیت بخشی از مجموعه بیماری ‌هایی به اسم ‘اختلالات پارافیلیک’ هست.

در واقع، وقتی کسی به این بیماری دچاره، نمی ‌تونه به طور معمول زندگی کنه چون کنترل خیال ‌پردازی‌ های جنسیش رو نداره و این فکرها همش ذهنش رو مشغول می کنند. ما تو این مقاله می ‌خوایم به شما بگیم که این اختلال دقیقاً چیه و چه موقعی می‌ شه گفت کسی که کنجکاوی‌های جنسی داره واقعاً به یک بیماری روانی مبتلاست.

اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic) چیست؟

اختلال تماشا گری جنسی (Voyeuristic) به معنای کنجکاوی و تحریک جنسی از دیدن دیگران در حال انجام کارهای شخصی و جنسیه که این افراد خبر ندارن کسی داره آنها رو تماشا می ‌کنه. اما این حالت به خودی خود یک بیماری به حساب نمیاد. خیلی از مردم ممکنه گاهی اوقات از تماشا دیگران بدون اینکه درگیر بشن، احساس تحریک کنن.

ولی وقتی فردی خیلی زیاد به این کار فکر می ‌کنه، به حدی که مضطرب بشه و نتونه کارهای روزمره‌ اش رو انجام بده، یا وقتی فردی بدون رضایت دیگری به حریم خصوصیش تجاوز کنه و اصرار به این کار داشته باشه، اون موقع می‌ گیم که کنجکاوی جنسی تبدیل به یک اختلال جدی می ‌شه که اسمش اختلال تماشا گری جنسی (Voyeuristic).

اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

این اختلال یه نوع بیماری است که بهش می ‌گن پارافیلیک. این اختلال می ‌تونه باعث شه فرد علاقه ‌های جنسی خیلی قوی و مکرر به چیزهایی پیدا کنه که معمولاً غیرمعموله، مثلاً به اشیای بی ‌جان یا کودکان. معمولاً این بیماری از نوجوانی یا اولین سال‌ های جوونی شروع می ‌شه و توی مردان بیشتر از زنان دیده می ‌شه.

در مورد اینکه آیا فضول بودن یک جرمه یا نه، باید بگیم که در خیلی از جاها بله، فضول بودن می ‌تونه جرم به حساب بیاد. در بعضی ایالت‌ ها قوانین خاصی درباره این کار وجود داره. حتی اگه قوانین دقیقی برای اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic) نباشه، جرم شخص می ‌تونه تحت تجاوز به حریم خصوصی دیگران یا تعرض قانونی طبقه ‌بندی بشه.

علائم اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

علائم اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic) می‌ تواند شامل موارد زیر باشند:

  1. احساس قوی و مداوم تحریک جنسی وقتی کسی مشغول دیدن کسانی می باشد، که خودشون خبر ندارند و در حال انجام کارهایی جنسی هستند.
  2. احساس نگرانی و ناتوانی در انجام کارهای روزمره به خاطر افکار و خیال ‌پردازی‌ های گاه به گاه که به این اختلال مربوطه.
  3. برخی از افراد مبتلا ممکنه حتی به کسی که راضی نیست نزدیک بشن و این رفتارها رو نشون بدن.

بعضی مواقع کسی که به اختلال تماشا گری جنسی مبتلاست ممکنه وقتی داره دیگران رو تماشا می ‌کنه، خودش هم کارهای جنسی انجام بده یا حتی در طول رابطه جنسی دوست داشته باشه به خودش یا دیگران آسیب بزنه. کسانی که به این اختلال دچار هستند، ممکنه از مشکلات دیگه روحی و روانی مثل افسردگی، اضطراب و مشکلات مربوط به مصرف مواد هم رنج ببرند. همچنین، بعضی از این افراد ممکنه دچار بیماری ‌های جنسی دیگری هم باشند، مثل اختلال نمایشگری که دوست دارن جلوی دیگران رفتارهای جنسی نشون بدن.

علل اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

هیچ دلیل واحدی برای این اختلال وجود ندارد، اما به نظر می ‌رسد عوامل خاصی شانس ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می ‌دهند.

  • سوء استفاده جنسی
  • سوء استفاده از مواد
  • برقراری بیش از حد رابطه جنسی
  • مشغله جنسی

نحوه تشخیص اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

برای تشخیص این اختلال یه پزشک یا روان ‌درمانگر باید باهاتون صحبت کنه. آن‌ ها درباره‌ ی تاریخچه پزشکی و سلامت روانتون ازتون سوالاتی می‌ پرسن و می‌ خوان بدونن که الان چه افکار و احساسی دارین. پیش از اینکه بتونن به طور قطعی بگن شما به این اختلال مبتلا هستین، علائم باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشن.

یعنی اگر فکرها و عمل‌های فضولانه شخص به قدری شدیده که به خودش یا به دیگران آسیب برسونه، ممکنه تشخیص بدهند، که اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic) دارید. طبق دستورالعمل‌های رسمی (که بهش می‌گن DSM-5)، قبل از اینکه تشخیص قطعی داده بشه، چند شرط باید وجود داشته باشه:

  1. فرد باید بیشتر از (۱۸) سال داشته باشه.
  2. این علائم دست کم باید شش ماه دوام داشته باشند.
  3. فرد باید کارهای جنسی رو بدون رضایت طرف مقابل انجام بدهد.
نحوه تشخیص اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

نحوه تشخیص اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

ممکنه خیلی از افرادی که به این اختلال دچارن حتی ندونن که این رفتارشون مشکل ‌سازه. آن ‌ها معمولاً با دیگران یا حتی با پزشکانشان در مورد فکرها و تمایلات‌ شون صحبت نمی ‌کنن. برای همین، گاهی اوقات این افراد تا زمانی که بابت جرایم جنسی دستگیر بشوند، اصلاً تشخیص داده نمی‌ شوند. ولی اگر زودتر به درمان این مشکل بپردازیم، می‌تونیم جلوی آسیب زدن به خودشون یا به دیگران رو بگیریم.

درمان اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

این اختلال را می توان با روان درمانی، دارو درمانی یا هر دو درمان کرد. بهترین درمان یا ترکیبی از درمان ها برای هر فرد مبتلا به اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic) به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند اینکه آیا آنها بینشی نسبت به رفتار خود دارند یا هر گونه شرایط سلامت روانی دیگری دارند.

دارو درمانی در اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

خب، وقتی حرف از درمان این اختلال میشه، یکی از راه‌ هایی که پزشکان ممکنه پیشنهاد بدن استفاده از دارو هاییه که بهشون میگن (SSRIs). این دارو ها مثل پروزاک (فلوکستین) و لکساپرو (سیتالوپرام) هستن و اون ‌ها اساساً برای درمان افسردگی کاربرد دارن، ولی تحقیقات نشون داده، که می ‌تونن به کاهش تکانه ‌های جنسی یا همون نیاز هایی که ناخودآگاه در ما به وجود میان نیز کمک کنن.

همچنین دارو های دیگه ‌ای مثل زولادکس (گوسرلین) و لوپرون (لوپرولید استات) که میل جنسی رو کم می‌ کنن نیز ممکنه استفاده بشن. این دارو ها کاری می‌ کنن تا میزان هورمون تستوسترون در بدن پایین بیاد، و وقتی میزان تستوسترون پایین میاد، معمولاً میل جنسی هم کمتر میشه. این کار کمک می‌ کنه که افرادی که از اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic) رنج می ‌برند راحت ‌تر بتونن خودشون رو کنترل کنن و به تمایلات فضولی شان عمل نکنند.

روان درمانی در اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

روان درمانی یکی از شیوه ‌های کمک به کسانی است که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌ کنن. این درمان نه تنها به خود فرد کمک می‌ کنه، بلکه خانواده و نزدیکان اون شخص هم می‌ تونن ازش بهره ببرن. یکی از انواع روان درمانی که برای این مشکل استفاده میشه، درمان شناختی رفتاریه. این نوع درمان به افراد می‌ آموزه که چطور درک کنن رفتار هایی که دارند.

روان درمانی در اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

روان درمانی در اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

از نظر جامعه قابل قبول نیست و بهشون کمک می‌ کنه تا بفهمن علت پشت افکار فضولانه ‌شان چیه. روان درمانی همچنین به این افراد تکنیک ‌هایی یاد می‌دهد، تا بتونن بر افکار و تمایلات فضولانه خود غلبه کنن. یعنی اگه فکر یا تمایلی فضولانه به سرشون زد، روش ‌هایی برای کنترل و جلوگیری از عمل کردن به اونها را داشته باشن. در کنار اینها، زوج درمانی یا خانواده درمانی هم می ‌تونه برای اطرافیان فردی که اختلال فضولی داره خیلی موثر باشه.

این جلسات به خانواده ‌ها کمک می‌ کنه تا درباره ‌ی مشکل اطلاعات بیشتری کسب کنن و حمایت لازم رو بگیرن، مخصوصاً اگه از آسیب‌ های عاطفی‌ ای که به خاطر این اختلال بهشون رسیده در حال بهبودی هستن.

مقابله با اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

اگه شما خودتون فکر ها یا تمایلاتی دارین که به نظرتان اختلال تماشا گری جنسی میاد، اولین و مهمترین قدم اینه که قبول کنین شاید لازمه از کسی کمک بگیرین. اولین کسی که به ذهنتون می ‌رسه که ممکنه بتونه کمکتون کنه و بهش اعتماد دارین، با اون شروع کنین. حالا اگه کسی که دوستش دارین به نظر میاد نشانه‌ هایی از اختلال تماشا گری جنسی داره،

اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

اختلال تماشا گری جنسی  (Voyeuristic)

یادتون باشه که اون شاید حس نکنه نیاز به تغییری داره یا حتی لازم نیست کمکی بگیره. خیلی اوقات، این افراد تا وقتی که به یه مشکل جدی بر نخورند یا مثلاً با قانون گیر نکنن، درخواست کمک رو جدی نمی ‌گیرن. به عزیزتون بگین که بره پیش یک روانشناس بالینی. بهشون طوری اطمینان بدین که بفهمن این مشکل یک چیز قابل درمانه و شما هم کنارشون هستین و ازشون در راه درمان حمایت می کنید.

جمع بندی

ببینید، کنجکاوی در جنسیت دیگران، خودش یک مرض یا مشکل نیست، ولی اگر این کنجکاوی زندگی کسی رو دچار مشکل کنه به طوری که نتونه کارشو انجام بده و اضطراب زیادی داشته باشه، اون وقته که لازمه به دنبال کمک باشه. این اختلال، اگر زود به دکتر یا مشاور مراجعه شه، معمولا با درمان و دارو قابل حله. ولی مهمه که این کمک‌ ها سریع گرفته بشن، قبل از اینکه رفتار فرد به روابطش صدمه بزنه یا به مشکلات قانونی بخوره.

منبع: verywellmind

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و بازخورد های شما هستیم. لطفاً اگر سوال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما.