86 / 100

آیا به دنبال مقاله ای کامل و جامع در مورد اختلال ترنسوستیسم هستید؟ اختلال ترنس وستیسم، میل مداوم و شدید به پوشیدن لباس ‌های جنس مخالف است که باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه ‌های مهم می ‌شود. این اختلال معمولاً در مردان رخ می‌ دهد و کمتر از (3٪) از مردان برانگیختگی جنسی ناشی از پوشیدن لباس‌ های زنانه را گزارش می ‌کنند.

اختلال ترنس وستیسم

اختلال ترنس وستیسم یا همان لباس پوشیدن از جنس مخالف، یعنی یک آقا لباس زنانه و برعکس یک خانم لباس مردانه بپوشه. ما سه نمونه مختلف از این موضوع رو بررسی کردیم که در همه ‌شون، ترنس ‌وستیسم یکی از مشکلات اصلی شخص بود. ما متوجه شدیم که این رفتار می‌ تواند، به شکل‌ های گوناگونی در مشاوره‌ های روانشناسی خودش رو نشون بده.

در دو نمونه اول، افراد یکم كمتر آگاهی داشتند. در نمونه اول و سوم، علاوه بر ترنس ‌وستیسم، نوعی تمایلات جنسی نادر دیگر هم دیده می ‌شد. نمونه دومی که پیش‌ گفته شد، یه نوع بیماری به اسم وسواس فکری اجباری داشت که خب، خوشبختانه به دارو هایی به نام مهار کننده ‌های باز جذب سروتونین که معمولاً برای درمان این بیماری تجویز می‌ شوند، جواب خوبی داد.

معرفی اختلال ترنس وستیسم

اختلال ترنس وستیسم یا لباس پوشیدن متقابل یعنی افراد لباس‌ هایی پوشند که به جنس مخالفشان تعلق دارد. گاهی اوقات کسانی که این کار را انجام می‌ دهند، از اختلال ترنس وستیسم برای بیان هویت جنسیتی دوگانه یا به خاطر علاقه به موضوعات خاص جنسی یا حتی برای احساس نزدیکی به جنس مخالف خودشان استفاده می ‌کنند. کتابی که در زمینه روانشناسی مرجع است، به نام (DSM-5)، بررسی می‌ کند که آیا این رفتار با ویژگی‌ های خاصی مثل احساس تحریک جنسی وقتی فرد تصور می ‌کند خودش به عنوان جنس مخالف هست،

معرفی اختلال ترنس وستیسم

معرفی اختلال ترنس وستیسم

همراه است یا نه. پارافیلیا، یعنی تمایل جنسی به موضوعات یا اشیای ناهنجار، هم می ‌تواند به شکل‌ های مختلف و با شدت‌ های متفاوت دیده شود. این نوع تمایلات جنسی خاص گاهی به بیماری ‌هایی مرتبط هستند که با وسواس فکری اجباری در ارتباط می باشند. در اینجا سه مثال از افرادی که ترنس وستیسم را تجربه می کنند، را مورد بررسی قرار دادیم، که علاوه بر این، دارای سایر مشکلات روانی هم هستند.

گزارش مربوط به مورد اول با اختلال ترنس وستیسم

یک پسر 17 ساله که کوچکتر از سه خواهرش است و با خانواده‌اش زندگی می‌ کند، به علت مشکلات رفتاری و خشم زیاد به روانشناس مراجعه می کند. این پسر از حدود (14) سالگی شروع کرده به دزدیدن لباس ‌های زیر خواهرانش و از اون‌ ها استفاده می ‌کرد وقتی به خودارضایی می ‌پرداخت. این کار برای او به یک عادت تبدیل شد و حتی وقتی والدینش هشدار دادند، باز هم ادامه داد.

ابتدا از سر کنجکاوی شروع کرد، ولی بعدا این لباس‌ ها تبدیل به بخشی از روش او برای تحریک جنسی شد. بعضی وقت‌ ها حتی بدون اینکه خود ارضایی کند، لباس‌ های زنانه می‌ پوشید. بعلاوه، او کارهای دیگه ‌ای مثل نگاه نامناسب به زنان که دوش می ‌گیرند و یا رفتارهایی که جنبه جنسی داشتند رو انجام می‌ داد.

خودش همیشه می‌ گفت که احساس می ‌کنه مثل یک مرد است و تمایلات جنسی‌ به زنان دارد و هیچ علاقه‌ ای به تغییر جنسیت یا فکر کردن خودش به عنوان زن ندارد. او اغلب اوقات با اعضای خانواده ‌اش وقتی مسائل مربوط به این رفتارها پیش می‌ آمد، بد خلقی و عصبانیت زیادی نشان می ‌داد. از لحاظ تحصیلی هم از بچگی درس‌ هاش ضعیف بود و با گذشت زمان بدتر شد.

گزارش مربوط به مورد اول با اختلال ترنس وستیسم

گزارش مربوط به مورد اول با اختلال ترنس وستیسم

حتی مدرسه هم از او شکایت داشت به خاطر رفتار نامناسب با دختران. از نظر جسمانی مشکل خاصی نداشت و آزمایش‌ های پزشکی تکمیلی نشان داد که ذهنیت او کمی از حالت معمول کمتر است. به او تشخیص دادند که علاوه بر مشکلات رفتاری، یک نوع تمایلات جنسی نادر (پارافیلیا) به نام اختلال ترنس وستیسم دارد. روانشناسش به او داروی مخصوصی برای کنترل خشمش داد و در مورد نحوه برخورد مناسب جنسی آموزش داد. بعد از حدود سه ماه، خانواده‌اش گزارش دادند که کمتر خشمگین و پرخاشگر شده و دیگه آن رفتارهای پیشین رو تکرار نکرده.

گزارش مربوط به مورد دوم با اختلال ترنس وستیسم

یک اقا (26) ساله که از دو برادرش کوچک ‌تر است، به دلیل داشتن ترس شدید از مرد ها و پوشیدن لباس ‌های مادرش وقتی تنها در خانه بود، به روانشناس معرفی شد. از زمان کودکی در مدرسه خیلی خوب نبود و نهایتا بعد از کلاس نهم ترک تحصیل کرد. حدود پنج سال قبل ترس از مردان شروع شد؛ وقتی رئیس مردش در کار، بدون رضایتش به او دست زده بود. هر چند که به او تجاوز نکرد،

اما این تماس‌ های نامناسب باعث شد بعد از آن هر وقت با مرد ها روبرو می ‌شد، دچار اضطراب شدیدی بشه و دائماً نگران بود که ممکنه مورد حمله قرار بگیرد. او از صحبت با همه مرد ها، حتی برادرش، خود داری می‌ کرد و هیچوقت نمی‌ خواست که مرد ها به او نزدیک شوند. همچنین بعد از تماس با مردان مرتب دست‌ هایش را می ‌شست. برای اجتناب از هرگونه تماس با مرد ها، کارش را ترک کرد. وقتی تنها بود، او بارها و بارها لباس ‌ها و جواهرات مادرش را می ‌پوشید و این کار احساسات ناشی از ترس مداومش از مردان را کاهش می‌ داد و به او حس رضایت می‌ بخشید.

او هر گونه تحریک جنسی یا خیال پردازی در مورد زن بودن در زمان پوشیدن این لباس‌ ها را منکر می شد. او خودش را مرد می‌ دانست و تصورات جنسی او فقط در مورد زنان بوده و هیچ نشانه ‌ای از رفتار های جنسی نامتعارف (پارافیلیک) وجود نداشت. در ملاقات با دکتر مرد، او اضطراب شدیدی داشت، اما با دکتر زن احساس راحتی می ‌کرد و سعی داشت با تماس‌ های سبک مثل دست دادن حس امنیت به دست آورد.

بیمار هوش مرزی داشت و ویژگی‌ های ظاهری او مردانه بود. تشخیص داده شد، که او بیشتر نشانه ‌های اختلال وسواسی اجباری (OCD) و اختلال ترنس وستیسم را دارد و رفتار لباس پوشیدن به صورت عکس ‌العملی برای مقابله با اضطرابش بود تا ارضای جنسی. درمان با مصرف دارویی به نام فلوکستین شروع شد و بعد از دوازده هفته بهبود زیادی در رفتار لباس پوشیدن متقابل، ترس از مردان و شستن مداوم دست‌ ها دیده شد.

گزارش مربوط به مورد دوم با اختلال ترنس وستیسم

یک پسر یازده ساله که از یک خانواده روستایی است و بزرگتر از دو برادرش می باشد، به دلیل تلاش ‌های مکرر برای دزدیدن لباس ‌های دختران و معلم‌ ها در مدرسه ‌اش که او در آنجا شبانه‌ روزی می‌ ماند، توسط معلم و مادرش نزد متخصص برده شد. این رفتار از حدود هشت سالگی شروع شد، و او می‌ گفت که از پوشیدن لباس‌ های زنانه لذت می ‌بره.

وقتی نه ساله بود، در هنگام پوشیدن این لباس ‌ها، حس ‌های جنسی قوی‌ تری پیدا کرد. او لباس ‌های زنانه را مخفی می ‌کرد تا بعد از ظهر ها بپوشد و این رفتار تاکیدی بر حس هویت زنانه خیالی‌ اش بود. او برای پوشیدن این لباس ‌ها تا جایی اقدام می کرد، که در مدرسه شبانه ‌روزی به خوابگاه دختران نفوذ کرده و بارها تلاش کرد تا به مسافران زن در اتوبوس ‌های شلوغ تعرض کند.

با این ‌که از عواقب کار هایش آگاه بود، اما نمی ‌توانسته جلوی رفتار های خود را بگیرد. پسر کاملاً سالم و در سن بلوغ به نظر می‌ رسید، با این‌ که علائم جنسی ثانویه مثل آکنه نیز روی پیشانی ‌اش دیده می ‌شد.

گزارش مربوط به مورد دوم با اختلال ترنس وستیسم

گزارش مربوط به مورد دوم با اختلال ترنس وستیسم

آزمایش‌ های پزشکی او همه چیز را نرمال نشان می داد. پزشکان تشخیص دادند، که این پسر نوعی از تمایلات جنسی نادر (پارافیلیا) به نام اختلال ترنس وستیسم و بلوغ زودرس دارد اما به رغم درمان با فلوکستین، به خوبی پاسخ نداد و پس از دو ماه از مدرسه اخراج شد. در مورد این سه پسر، هیچ گونه گزارشی از آزار و اذیت جسمی یا جنسی در کودکی یا سابقه ‌ای از بیماری‌ های روانپزشکی در خانواده ثبت نشده، و تمامی آن‌ ها چهره مردانه ‌ای داشتند و فیزیک بدنی شان به خوبی توسعه یافته بود.

علل ایجاد اختلال ترنس وستیسم

ما مطمئن نیستیم که چند نفر دچار تمایل به پوشیدن لباس‌ های جنس مخالف (اختلال ترانس ‌وستیسم) هستند، اما می‌ دانیم که این میل ممکن است از دوران کودکی شروع شود. تقریباً سه درصد از مردان و (0.4) درصد از زنان حداقل یک بار تجربه ‌ای از این دست داشته ‌اند. تحقیق در این زمینه سخت است، چرا که معمولاً این اطلاعات از آدم‌ هایی به دست می‌ آید که یا در زندان هستند یا به جرم‌ های جنسی محکوم شده ‌اند.

راهنما های پزشکی بین ‌المللی بین دو نوع تمایل به پوشیدن لباس ‌های جنس مخالف تفاوت قائل می‌ شوند. نوع اول که با تحریک جنسی همراه است و دیگری که بدون هیچ انگیزه جنسی صورت می ‌گیرد. در یکی از مثال‌ های بالا، رفتار فرد برای کاهش اضطراب و بدون هیچ هدف جنسی بود، که می ‌تواند نوعی از اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) باشد. مطالعات نشان می دهند،

علل ایجاد اختلال ترنس وستیسم

که تمایلات پارافیلیایی می ‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، همانطور که در مثال سوم از بیماران بالا دیدید. همچنین، هیچ تحقیق قطعی ‌ای در مورد ارتباط مستقیم بین سطح هوش فرد و تمایلات پارافیلیایی وجود ندارد. در مثال‌ های بالا، دو فردی که به نظر می ‌رسید در سن بالاتر دچار این مشکل شدند، سطح هوش پایین ‌تری داشته ‌اند. ممکن است این به این معنا باشد که افرادی با هوش پایین‌ تر نمی ‌توانند به خوبی کنترل تکانه های خود را داشته باشند. تمایلات پارافیلیایی گاهی اوقات به عنوان بخشی از طیف اختلالات وسواس کنترل نشده هم دیده می ‌شوند،

اما هنوز کاملاً مشخص نیست چگونه این دو با هم ارتباط دارند. در نهایت، هیچ روش استانداردی برای درمان افراد با تمایلات پارافیلیک وجود ندارد، اما دارو هایی که بر سطوح سروتونین در مغز تاثیر می ‌گذارند، ممکن است مفید باشند. دو نفر از بیماران بالا با مصرف داروی فلوکستین، بهبودی نشان دادند. بنابراین، در بعضی موارد، این نوع دارو ها می ‌توانند به کسانی که هم تمایلات پارافیلیایی دارند و هم مشکلات روانپزشکی دیگر، کمک کنند.

جمع بندی

وقتی کسی برای درمان تمایلاتی مثل اختلال ترنس وستیسم به روانشناس مراجعه می‌ کنه، ممکنه مشکلات مختلف دیگه ‌ای هم داشته باشه. خیلی مهمه که روانشناس وی به دقت این فرد رو بررسی کنه تا بفهمه آیا مشکلات دیگه ‌ای مثل تمایلات جنسی نادر یا بیماری‌ های روانشناختی دیگری وجود داره یا نه. دارو هایی به اسم “مهار کننده‌ های باز جذب سروتونین” (SSRIs) که به مقابله با افسردگی و اضطراب کمک می ‌کنن، معمولاً برای درمان دارویی این جور موارد به کار می ‌روند. وقتی که این تمایلات با مشکلات دیگه‌ ای هم همراه باشه، احتمال موفقیت درمان بالاتر می‌ رود.

منبع: ncbi.nlm.nih

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و بازخورد های شما هستیم. لطفاً اگر سوال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما.